9 Ιουνίου 2011

Μηχανογραφικό στα τυφλά...


                                                                                                 από τον Στράτο Στρατηγάκη

Έφτασε ο Ιούνιος, οι πανελλήνιες εξετάσεις τελείωσαν (εκκρεμούν μόνο τα ειδικά μαθήματα) και πέπλο μυστηρίου καλύπτει ακόμη το χρόνο και τον τρόπο συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου. Εν αναμονή των ανακοινώσεων του Υπουργείου Παιδείας ας δούμε τι καινούριο θα έχουμε φέτος γιατί οι καινοτομίες θέλουν χρόνο για να αφομοιωθούν από τους υποψηφίους και να αποφευχθούν τα λάθη. Πέρυσι η ελλιπής πληροφόρηση των υποψηφίων για την κατάργηση της βάσης του 10 έφερε την κατρακύλα των βάσεων στις χαμηλόβαθμες σχολές φτάνοντας η βάση σε 47 τμήματα κάτω από 5.000 μόρια, κάτι που δεν είχε ξανασυμβεί στο παρελθόν. Αυτό φαίνεται δεν έγινε μάθημα στο Υπουργείο Παιδείας και εξακολουθεί την ίδια τακτική της τελευταίας στιγμής.

Δύο βάσεις κάθε τμήμα

Κάθε τμήμα θα έχει δύο βάσεις μία για τη γενική κατηγορία και μία για τις ειδικές κατηγορίες. Οι υποψήφιοι που μέχρι πέρυσι δικαιούνταν μετεγγραφή τώρα εντάσσονται σε μία από τις 5 ειδικές κατηγορίες (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, με αδελφό σε άλλη πόλη, ορφανοί και με κάποια σοβαρή πάθηση) και είναι υποψήφιοι και στη γενική κατηγορία και στην ειδική για κάθε τμήμα. Ανάλογα με το πως θα γράψουν θα περάσουν με τη μία ή την άλλη κατηγορία. Η κατανομή των θέσεων των εισακτέων έγινε με τους αριθμούς που έχει στη διάθεσή του το Υπουργείο Παιδείας σχετικά με τις μετεγγραφές των προηγούμενων ετών. Τους αριθμούς αυτούς δεν έχει δημοσιοποιήσει, ώστε να γνωρίζουμε αν συμβαίνουν παρόμοια πράγματα κάθε χρόνο ή όχι. Θα φανεί στην ανακοίνωση των βάσεων, που αν όλα λειτουργήσουν σωστά, μπορεί φέτος να γίνει πολύ νωρίτερα.

Ηλεκτρονικό Μηχανογραφικό

Το Μηχανογραφικό θα συμπληρώνεται από τον υποψήφιο ηλεκτρονικά στο σπίτι του και θα οριστικοποιείται η υποβολή του στο σχολείο. Για να συμπληρώσει ο υποψήφιος το μηχανογραφικό του θα χρειάζεται τον κωδικό υποψηφίου που υπάρχει στο δελτίο εξεταζομένου και τα ατομικά του στοιχεία. 

Στην αρχική οθόνη όπως βλέπετε στην εικόνα ο υποψήφιος επιλέγει αν θα καταθέσει νέο μηχανογραφικό ή θα διορθώσει κάποιο υπάρχον. Υπάρχει και είσοδος του σχολείου για την οριστικοποίηση του μηχανογραφικού κάθε υποψηφίου. Είναι σημαντική η δυνατότητα του υποψηφίου να φτιάξει περισσότερα από ένα μηχανογραφικά δελτία και τελικά να καταθέσει ένα από αυτά.  Αφού συμπληρώσει τα ατομικά του στοιχεία το σχολείο αποφοίτησης, την ειδική κατηγορία και τα ειδικά μαθήματα στα οποία εξετάστηκε, προχωρά στην επιλογή επιστημονικών πεδίων. Φτάνει πια ο υποψήφιος στις σχολές του πεδίου ή των πεδίων που έχει επιλέξει. Εδώ έχει γίνει πολύ καλή δουλειά γιατί μπορεί το πρόγραμμα να διορθώσει κάποιο λάθος στη σειρά των αριθμών προτίμησης. Αν ένας υποψήφιος δηλώνοντας τις σχολές παραλείψει έναν αριθμό, τότε το πρόγραμμα μπορεί να το διορθώσει αυτόματα ή μπορεί και ο χρήστης να το διορθώσει μόνος του. Ακόμη μπορεί ο υποψήφιος να παρεμβάλει μία σχολή ανάμεσα στις άλλες που έχει ήδη επιλέξει. Το πρόγραμμα δημιουργεί ένα κενό στην αρίθμηση, εκεί που ο υποψήφιος θέλει, ώστε να μπορέσει ο υποψήφιος να παρεμβάλει τη σχολή που θέλει.
Μόλις ο υποψήφιος ολοκληρώσει τη διαδικασία δήλωσης των σχολών το σύστημα καταχωρεί το σύνολο των επιλογών του υποψηφίου στην κεντρική βάση του Υπουργείου Παιδείας. Με την καταχώριση του δελτίου το σύστημα δίνει ένα κωδικό που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο μηχανογραφικό του υποψηφίου. Μπορεί ο υποψήφιος να καταθέσει και άλλο μηχανογραφικό και να πάρει και δεύτερο κωδικό. Η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, αφού υπάρχουν πολλαπλά μηχανογραφικά.

Η ολοκλήρωση της κατάθεσης στο σχολείο

Η ολοκλήρωση της κατάθεσης γίνεται μόνο στο σχολείο αποφοίτησης. Αυτό γίνεται για να πάρει ο υποψήφιος ένα αντίγραφο του μηχανογραφικού, να κρατηθεί στο σχολείο ένα άλλο, ώστε να υπάρχουν αποδείξεις σε περίπτωση που συμβεί κάποιο λάθος. Η διαδικασία αυτή λέγεται οριστικοποίηση.
Το σύστημα ελπίζουμε να λειτουργήσει καλά, γιατί τώρα δοκιμάζεται για πρώτη φορά. Οι ημερομηνίες κατάθεσης θα πρέπει να είναι ευρείες, ώστε να μη δημιουργηθεί υποερφόρτωση του δικτύου με αποτέλεσμα να «πέσει» το δίκτυο. Αν όλα πάνε κατ’ ευχήν τα πράγματα θα είναι καλύτερα από τα προηγούμενα χρόνια.
·         Η διαδικασία αυτή είναι πιο σωστή γιατί ο υποψήφιος παίρνει και τυπικά ο ίδιος την ευθύνη της απόφασης, αφού ο ίδιος συμπληρώνει.
·         Γλυτώνουμε περιττή γραφειοκρατία. Μέχρι τώρα καθόταν ο υποψήφιος δίπλα σε έναν υπάλληλο και να έγραφε ο υπάλληλος στον υπολογιστή τις σχολές με τη σειρά που του έλεγε ο υποψήφιος.
·         Μείωση του κόστους. Σε μια χρεοκοπημένη χώρα είναι καλό να μην ξοδεύουμε χρήματα για τις διαδικασίες, αλλά μόνο για την ουσία. Μέχρι τώρα το κόστος ήταν περίπου 245.000 € το χρόνο για τις επιτροπές που συγκροτούνταν σε κάθε διεύθυνση και τους καθηγητές που χορηγούσαν τις βεβαιώσεις πρόσβασης.
Το πρόβλημα είναι στη διαδικασία άρπα κόλα που προτιμά το Υπουργείο, αφού ακόμη δεν ανακοινώνει τίποτα αυξάνοντας την αγωνία των υποψηφίων. Μέχρι τώρα υπήρχε μία απλή αρχή, που ακολουθούσαν όλοι οι Υπουργοί Παιδείας. Κάθε αλλαγή που ανακοινωνόταν ίσχυε από την επόμενη χρονιά. Αυτό καταργήθηκε, με αποτέλεσμα να γίνονται όλα στο πόδι με προφανές το ρίσκο της αποτυχίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...